Välkommen till mig Elisabeth Ahlmark Gester och till mitt Galleri Konstifikt

I den här bloggen visar jag bilder på min konst och berättar lite om vem jag är

Under fliken Etiketter som finns i vänsterspalten hittar du lite av det som finns i bloggen plus mitt Galleri.

Vill du komma direkt till galleriet klickar du HÄR



måndag 24 november 2014

TIDEN SPRINGER IVÄG …och jag tar ledigt.

När jag var liten var sommarlovet väldigt långt, för att inte tala om vår och höstterminerna. Den här hösten är grå men förefaller att ha rusat iväg och förbi mig som en virvelvind.
 Snart är December här och julpyntet skall upp så man inte deppar  ihop av ljusbrist.
 Sedan sist har det hänt en hel del….
I början av Oktober fick vi besök av Håkan Hagegård , operasångare
av världsklass  han gästade oss i Folkets Hus i ” Scener ur ett himla liv”  ett arrangemang vi gjorde ihop med Trosa Kammarmusikförening .
Här tackar jag av honom efter en trevlig och underhållande framträdande.

 Efteråt fick jag chansen att tacka på riktigt.
foton: Carola Öberg
...kika mer på itrosa.se

 Så kom hon då Marie Bergman med Lasse Englund till Trosa Kvarn, full rulle från början till slut och man undrar hur två personer kan låta så bra och mycket ..
Lägger ut lite bilder som inte är av bästa kvalitet, skyller suddet på – att det svängde så mycket !!!!!
Marie och Lasse
foto: Carola Öberg

Marie, Irene Englund och jag 
foto: Carola Öberg

  På våra Kulturfnatt stickas det på Kulturormarna av publiken och nu var det dags att visa upp de tre ormarna – de har nu fått komma  ”hem till  gården ”  =  Trosagården, Häradsgården och Ängsgården
” ormgrop ”
 Trosabygdens kulturråd som var” i tjänst” under kvällen , Folke Bagger, Pelle Nestorzon, Fredrik Halldorf, Maria Vesterlund,  Irene Englund, jag, och Marie-Louise Bergman,
… fattas på bilden Maj Ohlsson och Malin Lundin och Laila Larsson.
foto: Carola Öberg

- Vidare blev det besök på Göta Lejon  och musicalen Evita med Charlotte Perrelli.  Hon var magnifik i sin roll men jag längtade lite tillbaka till den spralliga tjej vi såg och hörde ute på Sund Nergården hos Niklas Andersson.

 För säkerhets skull klämde vi in Cabaret en gång till i Södertälje i trevligt sällskap med Annorna ” Signe & Märta ” ur Hedebyborna.
Varit i Stockholm och träffat ” Spanska ” Barbro .. alltid lika trevligt.
- Springer på vår dagfilmsstudio när tillfälle ges och har sett ”Mandela ” och även ” En familj ” med min favorit Meryl Streep .. som var storartad som vanligt.
En söndag i november for jag upp till Historiska Museet med vår Forn och medeltidsförening Aradis, guidad tur i en timme om ”Massakern vid muren ” och de sorgliga resterna efter slakten på ortsbor och bönder vid Visby ringmur .  Det är tveksamt om Valdemar Atterdag kan hållas för skyldig till massakern.
Efter en god lunch tittade vi på ”Vikingarna” !   En härlig utställning som får igång fantasin .
 Precis när man kom in där stod det en text som jag ångrar att jag inte skrev av .. men kontentan var …  ”efter inlandsisen  fanns inga  människor i våra trakter ..alltså är vi invandrare hela bunten …..
- Efter denna självklara insikt begav vi oss till GULD-rummet  där vi letade oss fram till vår  egen guldskatt …. D v s Tureholmsskatten funnen på 1700 i Västerljung
foto: Aradis

 Förunderligt att vi nu har en fantastisk kopia av halssmycket som rondellhund i Västerljung, det invigdes i somras till stor glädje för alla inblandade och bilister .. det gäller bara att även hålla ögonen  på vägen, den är väldigt vacker och ståtlig och man känner historiens vingslag.
foto: Aradis

- En kul utflykt tillsammans med Aradis som vi skall göra  MIDVINTERBLOT med den  10 Januari 2015 om asarna vill och vi kan.
  ..  I veckan har vi haft besök av Bea Uusma på Navet i Vagnhärad en stimulerande kväll  i  Andrees fotspår .. Bea har letat i 15 år efter sanningen om de tre ballongfararnas öde och död och skrivit faktaboken : Expeditionen ; min kärlekshistoria.  För det fick hon Augustpriset 2013 …. Av oss fick hon blommor
Jag och Bea Uusma
foto: Folke Bagger

 Nu ser jag fram emot flera konserter med bl.a. vårt eget program med Stockholm Stompers på Kvarnen i Tradjazzens tecken nästa lärdag den 29e November - Det hade jag inte haft tid med om jag skulle ha Adventsöppet som vanligt …

 I 20 år har jag haft öppet i adventsmånaden och dessförinnan var jag alltid med i Festival de Arte i Fuengirola sedan 1978 … först ensam och sedan i team med min parhäst Elisabeth Katz i ” firman EE .



… så i år skall jag titta på sådant jag missat under åren , kommer sakna mina ständigt återkommande gäster .. och vem vet kanske det blir andra bullar 2015.
- Närmast om 2 timmar konsert på Kvarnen med Trosa Stadsmusikkår.
Förutom Stockholm Stompers blir det en lustiger dans när vi tillsammans med Trosa Riksteaterförening får hit 123 Schtunk till Folkets hus med Raskens .

De får otroliga omdömen vart än det kommer så det ser jag verkligen fram emot.
Som avslutning så är det gråare än vanligt … detta stod att läsa i Sn i dag ”Solrekord i norr – bottenrekord i söder ” vi har väl haft ca 1 timme drygt med den gula lampan tänd …..
Så ha det … och till dess ” NATT över JAVA ” !!!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar